Rafael Chirbes |
||
‘Deze roman neemt bezit van me, slokt me op, ik zink erin weg, in deze maalstroom van tijd, en ik wil meer weten en lees nog een hoofdstuk, en dan merk ik dat het vier uur ’s ochtends is en dat ik aan het slot ben, dat in De lange mars net zo indrukwekkend is als het begin.’ De Spaanse schrijver Antonio Muñoz Molina in El País ‘Chirbes bewijst dat hij de belangrijkste chroniquer van het recente Spaanse verleden is.' Maarten Steenmeijer in de Volkskrant 'Chirbes behoort tot de beste Spaanse romanschrijvers van dit moment.' Ger Groot in de NRC |
||||
Rafael Chirbes (1949-2015) oogstte in heel Europa lof voor zijn romans, waarin hij als geen ander de recente geschiedenis van Spanje wist te ontrafelen. De naoorlogse jaren, de overgang naar de democratie en de recente bouwkoorts die de kust van zijn geboortestreek Valencia heeft verminkt werden door hem op indrukwekkende wijze beschreven, ontleed en de maat genomen. De zes romans van Rafael Chirbes die in de periode 2001-2009 bij ons zijn verschenen, in fraaie gebonden edities, worden nu met korting aangeboden en kunnen direct bij de uitgeverij worden besteld. |
||
|
||||||||||||||||||||
NRC-recensent Ger Groot schreef een nawoord bij Crematorium, waarin ook de overige romans van Chirbes aan bod komen. Dat artikel vormt een uitstekende inleiding op Chirbes' werk: download PDF De romans van Chirbes werden lovend besproken in de verschillende bladen. Links naar die recensies zijn te vinden op de pagina's van de betreffende boeken. Hieronder een kleine bloemlezing. 'Chirbes is een uitmuntend observator die over een groot inlevingsvermogen beschikt. (...) Hij biedt zijn lezer een aantal portretten van mensen die allerlei uiteenlopende relaties met elkaar aangaan. Naarmate zijn romans vorderen, blijken deze persoonlijke lotgevallen stevig verknoopt met collectieve gebeurtenissen. Bindmiddel tussen deze individuele geschiedenissen is de figuur van de verteller, nu eens laconiek, dan weer vol begrip voor zijn personages, maar nooit onverschlllig. Elke titel vormt een rijk geschakeerd mozaïek van de Spaanse maatschappij in een bepaald tijdsgewricht.' 'De subtiele manier waarmee Chirbes de berusting én verbittering van zijn hoofdpersoon met elkaar verweeft en de indrukwekkende wijze waarop hij Ana waardig, zonder vrij te zijn van zwakheden haar verhaal laat doen, maken deze korte roman tot een aangrijpend menselijk document.' '[Ana's] onopgesmukte oprechtheid maakt dit verzorgde en intimistische boekje tot een kleinood om te koesteren.' |
||
|
||||||||||||||||||